Alev Ebüzziya Siesbye
"Sona ermeyen kesintisiz sürüp giden şeyler beni çekiyor"
Doğum Tarihi: 30/08/1938
Doğum Yeri: İstanbul
Konu Başlıkları
Etkinlik Alanı
Seramik
"...Çanak, çömlek, kap, kacak, kase, fağfur, seramik, porselen, çini, gre, ne derseniz deyin, bu sözcüklerin hiçbiri Alev'in yarattıkları ile pek ilgili değil... Alev, çanakları aracılığıyla kimsenin bilmediği, duymadığı, var olan ya da icat edilmesi gereken bir töreyi haber veriyor bize. Hem kuzum, söyler misiniz, bu çanaklara ne koymayı göze alıyorsunuz? Nar taneleri mi, zencefil mi, kuş sütü mü yoksa?"
(Abidin Dino, sergi kataloğundan alıntı: "Grès", Maison du Danemark, 1881, Paris.)
"Alev Ebüzziya'nın çanakları insana olağanüstü duygular aktarır. Bu çanaklarda hacim öylesine hafifletilmiştir ki, kaplar sanki boşlukta asılı gibi durur. Bu hafiflik iki yolla elde edilmiştir. Birincisi, sanatçının daha sanat yaşamının başlarında estetik olarak çanağın tabanını odak noktası olmaktan çıkarması ve tabanı çanağın şişkin gövdesinin altında yok etmesidir. Ancak onun çanaklarına hafiflik duygusu veren yalnızca bu değildir. Çanakların dış çizgisinin ya da siluetinin yukarı doğru yükseldikçe şişmesi ve gözleri yavaş yavaş ve duyumsallıkla cidar üzerinden doruk noktası olan ağıza doğru çekmesi de bu duyguyu pekiştirici bir unsurdur."
(Garth Clark "Tutkulu Bir İncelik: Yalınlaştırılmış Seramikler", allianz.com.tr. )
"Çanaklarıyla ilgili bir başka şaşırtıcı şey de, simetrilerine ve çizgisel bezemelerine karşın, çoğu şişkin karınlı çanağın verdiği yanılsamalı dönme duygusu vermemesidir. Tam tersine Alev'in çanakları hipnotize edici bir boşluk içinde havada asılı durur ve titreşir. Bu, kısmen çanakların tornada çekilmek yerine elle ve sarmal tekniği (coiling) ile yapılmış olmasından kaynaklanır. Tornada biçimlendirilen çanaklar sanki onlara yaşam kazandıran merkezkaç gücünü belleklerine kaydetmişçesine yanılsamalı dönme duygusu verir. Aslında kilin gerçekten de bir belleği vardır ve yapım sürecindeki her müdahalenin izini taşır. Sarmal tekniğin yavaşlığı, çanaklara tornada elde edilmesi mümkün olmayan belli belirsiz bir form ve yüzey yumuşaklığı kazandırır. Sanatçının eli - kili yoğurması, vurarak biçimlendirmesi, tıraşlaması - çanağın bütününe yansır. Alev'in el yapımındaki becerisi dünyada eşi olmayan olağanüstü bir anlatım düzeyine ulaşmıştır."
(Garth Clark, Alev Ebüzziya Siesbye, İstanbul, 1999, s.2)
Sergileri
(Seçki)
Eserlerinin Bulunduğu koleksiyonlar
(Seçki)
- Museum of Decorative Arts, Kopenhag
- Museum Boymans van Beuningen, Rotterdam
- City Museum, Helsingborg
- National Museum, Stockholm
- Museum of Decorative Arts, Köln
- "Victoria & Albert Museum, Londra
- Kunat Museum, Aarhus
- Palmer Museum of Art, Pennsylvania State University, Pennsylvania, ABD
- Museum of Decorative Arts, Ghent
- Hetjens Museum, Düsseldorf
- Museum of Decorative Arts, Hamburg
- Kestner Museum, Hannover
- L.O. Skolen, Helsingör
- Danish State Art Foundation, Kopenhag
- Musée Bellerive, Zürich
- Museum Het Kruithuis, s-Hertogenbosch
- Nordenfjeldske Kunstindustrimuseet, Trondheim
- Württembergisches Landesmuseum, Stuttgart
- Kunstmuseet Trapholt, Kolding
- Vestlandisk Kunstindustri Museet, Bergen
- Coburg Museum, Coburg
- Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles, ABD
- F.N.A.C. for Musée des Arts Decoratifs, Paris
- Schleswig-Holsteinisches Landesmuseum
- Oslo Kunstindustrimuseet
- Princessehof Museum, Leeuwarden
- Cooper-Hewitt Museum, New-York, ABD
- Royal Scottish Museum, Edinburg
- Ulster Museum, Belfast
- Devlet Resim ve Heykel Müzesi, Ankara
- Museu Nacional do Azulejo, Lisbon
- Museum of Fine Arts, Houston, ABD
- Mint Museum of Art, Craft and Design, North Carolina, ABD
Ödülleri
(Seçki)
Üyelikleri
- W.C.C. Denmark (Craft Council of Denmark)
- Art Group "Grönningen"
- The Danish Society of Artists
- International Academy of Ceramics
Eğitimi
Sosyal Sorumluluk Çalışmaları
Akraba ve Dostları
Anısını Yaşatan Projeler
Hakkında Yazılanlar
Jülide Güngör, "Çanaklarla sürekli didişme halindeyim", zaman.com, 6.12.2012.
"Alev Ebüziyya Siesbye, bir seramik evreni / 1964- 2000", arkitera.com.
Alistair McAlpine, "The Platonic Bowl", cornucopia.net.
Ufuk Tolga Savaş, "Seramik Sanatında Boşluk", Sanat ve Tasarım Dergisi, Sayı 3, ss. 105-116, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayını, 2009, ISSN: 1308-2264.(Erişim 9.2.2012).
"17 Eylül-4 Kasım 2002 tarihleri arasında Türk ve İslam Eserleri Müzesi'ndeki sergi", allianz.com,(2.12.2011).
Garth Clark, Alev Ebüzziya Siesbye, (Çeviren Zeynep Rona) Kale Seramik Sanat Yayınları, İstanbul, 1999. Bu yazının Pdf dosyası için tıklayınız
Grès, sergi kataloğu, Maison du Danemark, 1881, Paris.
Alev Ebüzziya Siesbye'nin hakkında yazılanlar için daha geniş bilgi için bkz: Gunnar Jakobsen'in, Danimarkalı seramikçiler için hazırladığı bibliyografyanın Alev Siesbye bölümü: Litteraturoversigten er udarbejdet pa basis af "Dansk Keramisk Bibliografi 1880-1997" [Danish Ceramic Bibliography 1880-1997}.
Kaynakça
Alev Ebüzziya Siesbye tanıtım sayfasında yararlanılan kaynaklar:
- Bkz. Hakkında Yazılanlar maddesi
- Garth Clark, "Alev Ebüziyya Siesbye" (Çeviren Zeynep Rona) Kale Seramik Sanat Yayınları, İstanbul, 1999
Alev Ebüzziya Siesbye tanıtım sayfasındaki görseller için kaynak:
- Alev Ebüzziya Siesbye özel arşivi.
- Jean Marie del Moral ve Patrick Muller özel arşivleri
Teşekkür
İstanbul Kadın Müzesi® (İKM) tanıtım sayfasındaki katkıları nedeniyle Alev Ebüzziya Siesbye'ye ve fotoğraflarının kullanılmasına izin verdikleri için Jean Marie del Moral'e ve Patrick Muller'e çok teşekkür eder.